Brinn ditt offer - Jag är care free.

Hur mår du? Vad tycker du om samhället? Någonting du vill ändra på? Någonting du vill klaga på?
Såhär tänker jag. Det finns tusen saker som jag gärna skulle vilja ändra på. Visst skulle jag vilja ha mer cash, se mindre lidande i världen, se saker jämnare fördelat och bla bla bla bla bla bla .... bla bla ... bla. En jävla massa bla bla för när saker och ting kommer omkring så spelar det ingen roll. Hej mitt namn är Stefan och jag tycker om att klaga på saker och ting. Kalla mig svensk ifall du vill för jag vet att min tendens till att klaga på saker är just typiskt svensk. Så om vi får den där ändringen som jag ständigt lipar efter? Vad händer då? Jag kommer att vara skitnöjd så länge förändringen känns som just en förändring. Men jag vänjer mig så småning om och när jag vänjer mig faller jag tillbaka i mig själv och genast kommer jag att hitta någonting nytt att klaga på. Så min attityd kommer att bubbla upp till ytan så fort saker blir vanliga igen. Så klaga du Steffe, klaga du din jävel om du tycker att det är så jävla kul att klaga. Din klagan är en personlig egenskap, någonting inifrån projicerat på någonting utanför. Så klaga du Steffe, om du tycker så jävla mycket om dig själv. Naefan, då tycker jag hellre om att se det såhär. Världen kommer aldrig att vara perfekt och världen idag är skapat genom tusentals år. Ska du ändra den under en mandatperiod genom att lägga din röst rätt? Ska du ändra situationen i Afrika genom lite volontärarbete? Fuck det, varför ska jag anstränga mig? Jag behöver bara vara medveten och sedan räcker det, sedan har jag nog med mig själv att tänka på.

Vilken attityd ska jag ha till saker och ting?
Eller . . .
Vilken attityd ska jag ha till mig själv?


Jag har sett många med offermentalitet... Men ha det så jävla kul då ditt jävla offer. Du är egentligen bara offer för din egen mentalitet. Du placerar problemen utanför dig själv, utanför din egen kontroll, utanför din förmåga att lösa dem. Ha det så jävla kul med dina problem, ditt jävla offer, för det är verkligen dina problem och inte mina. Jag kan se dig brinna utan dåligt samvete.

Jag har sett många som tror att de är störst, bäst och vackrast. Störst, pest och idiot. Förstår du inte att du blir odräglig? Ingen är störst, bäst och vackrast och ditt jävla sätt blir direkt, eller indirekt att förminska och trycka ner de runt omkring dig? Vem fan vill ha med dig att göra i det långa loppet?

Better safe than sorry... Att alltid ta den säkra vägen gör dig tråkig. Allting välplanerat, tryggt, tråkigt, ingen spontanitet, inga risker, inga chansningar, inga toppar och inga dalar. Hur är du när du är som gladast? Din säkerhet kommer förr eller senare hamna i vägen för din lycka och bortsätt från det verkar du ju vara en jättefestlig människa att omge sig med. Be sorry safe :P

Jag kan säkert komma på många mentaliteter att, på mitt typiska svenska sätt, klaga på... Men det känns inte meningsfullt just nu.

Vilken attityd ska jag ha till saker och ting?
Vilken attityd ska jag ha till mig själv?

Att stolthet får mig att hålla huvudet högt medan skuld håller mina fötter på jorden ger mig en rak rygg och även i det måste jag kunna släppa saker runt omkring mig för att bara chilla i ögonblicket. För det är i ögonblicket jag är lycklig. Inga tankar framåt och inga tankar bakåt. Jag har förlorat underbara människor på olika sätt och många underbara människor i mitt liv idag kommer inte att vara där imorgon. Många som ställt upp för mig skulle aldrig göra det idag och många som ställer upp för mig idag kommer inte att göra det i framtiden. Men gör det någonting? Vilken attityd ska jag ha? Jag kan vara care free när jag vet att det alltid kommer att finnas någon som ställer upp för mig och det kommer alltid att finnas underbara människor i mitt liv. De människor som försvinner hoppas jag kommer vara underbara människor någon annanstans och möta andra underbara människor, jag hoppas det och önskar de all lycka. För mig står det tusen åter och åter tusen åter att finna. Det gör mitt liv tryggt och spontant på samma gång. Jag väljer att vara care free idag.


(Jag börjar verkligen få slut på saker att skriva om haha.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0