Förändring och Förnekelse

Jag har sett många många människor lova att de ändrat på sig.
Jag har sett många många människor försöka ändra på sig.
Jag har tvivel på människans förmåga att ändra på sig. Men med det menar jag inte att det inte händer. Jag har sett folk ändra på sig också. Men vad krävs? Folk har generellt sett kass förståelse för hur de själva fungerar. Folk tror gärna att om de ska ändra på sig så räcker det med att börja bete sig på ett annat sätt. (Innan jag går vidare så vill jag påpeka att jag pratar om karaktärsdrag och sådana viktigheter.) Det är dessa människor jag ser misslyckas också. Ett beteende är grundat på värderingar, åsikter, personlig struktur.
Så är det verkligen rimligt att tro att man kan vända ett beteende i ett handslag genom sina handlingar?
Nej, det är det inte.
Någonting sådant känns som drivet av önsketänkande och dålig självinsikt.
För att ändra sitt beteende måste man ändra sina värderingar. Hur gör man det? Detta är någonting mycket mer tricky än att bara börja bete sig annorlunda.
Många människor hamnar nog ofta i situationer där de får chans att omvärdera saker. Men ibland kan en omvärdering vara som en kataklysm för den egna identiteten. Värderingen som blir utsatt är så fundamental så att alldeles för mycket av personligheten förändras. Så man tappar bort sig själv, förlorar sig, blir sin egen främling. Separationsångest från sig själv kan driva en till att förneka någonting sant och förvandlingen uteblir.
I rädsla behåller man brister. Förnekelse är idiotiskt.
Du har inte rätt att tycka vad du vill. Visst får du tycka att brunt är världens finaste färg, men är du egentligen fri att tycka någonting annat? Kan du självmant och viljemässigt ändra på hur färgen tilltalar dig?
Skulle inte tro så.
Men om du förnekar hur den tilltalar dig så kan du tycka annorlunda. Så ditt fria tycke baseras på en lögn. Samma sak med din personlighet om du förnekar dig förvandlingen. Be brave maddafakkah ! Bakis.

Kommentarer
Postat av: Anonym

(Y)

2011-02-01 @ 12:10:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0