Försvara Försvarsmekanismer

Alla har vi väl hört talas om försvarsmekanismer?
Att förneka, projicera, förtränga et cetera. Alla har vi väl sett en och annan tjej som, under missnöjet över hur hon själv ser ut, klagar på att folk är tjocka?
Det är Projicering.
En som jag haft innebär att stänga ute emotioner med strikt logik.
Försvarsmekanismer är någonting vi vanligtvis avfärdar som ogiltigt beteende.

Men är det så ogiltigt?

Visst kan det ge en del fula yttringar men det är väl också så att vi faktiskt har försvarsmekanismer av en anledning? En människa med tillräckligt extrem tendens till försvarsmekanismer skulle nog inte klara av världen om de försvann i ett trollslag. Utvecklandet av en försvarsmekanism är fel, inte mekanismen i sig. Samtidigt tror jag att försvarsmekanismer utvecklas på ett så tidigt stadium att det inte är rättvist att hålla en människa ansvarig för att ha dem.

Här kommer tricket.

Man måste avslöja sina försvarsmekanismer utan att bryta dem direkt och på så sätt minska dem gradvis genom att bearbeta det som försvarsmekanismen skyddar. På så sätt möjliggör försvarsmekanismerna en, för individen, skonsam personlig utveckling.

Men detta är i och för sig bara mina tankar så säg att jag skjuter från höften men avfärda inte att man alltid bör hålla ett öga på sig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0