Obetydligheter

Vanliga språkfel.

Folk som säger "mer" när de borde säga "fler".
Går det att säga "ett, två, tre" om det så heter det "fler" och "färre".
Alltså "Har du fler cigg?" - "Ta dina egna, jag har färre än du".

Folk som säger "mig" när det ska vara "jag"
"Du är längre än mig" är fel, det är en ofullständig mening och heter egentligen "Du är längre än vad jag är", alltså ska det vara "du är längre än jag".

Folk som säger "vart" på massa konstiga ställen. "Vart" syftar på en riktning, alltså "vart ska du ta vägen?".
Således heter det "Var har du varit" och inte "vart har du varit" när frågan syftar på ett ställe man varit och inte riktningen. Ännu roligare blir det om man säger "Vart har du vart?" hehe. På vissa ställen användet de "vart" istället för "blev". "Han vart sur". Detta språkfel är någonting som jag själv adopterat ;)

Ett annat vanligt språkfel som jag först nu har uppmärksammat.
Det förekommer en oriktighet som kallas "tautologi" (taff-to-log-i). En tautologi är en dubbel benämning som "kvinnlig skådespelerska" eller "en fyrkantig kvadrat". Skådespelerskor är per definition kvinnor och kvadrater är per definition fyrkantiga. Ändå säger nästan alla "bägge/båda  två". Båda/bägger är per definition två så varför "båda två"?



Min granne var smart idag.
Vi började tänka på klockor och jag påpekade lite om klockor i filmer. Om de inreder ett rum i en film så kommer jag aldrig att tänka på ifall en klocka faktiskt inte finns i rummet. Men om klockan finns där så finns möjligheten att jag tänker på den. När de skapar scenen och placerar ut en klocka så görs detta medvetet så varför placera ut en klocka om man inte försöker sända ett undermedvetet budksap om vad klockan faktiskt är?
Och att i en senare scen placera ut en klocka igen som visar ett klockslag som rimmar otroligt illa med den förra klockan - hur har de tänkt då? För båda klockorna har placerats ut medvetet och således har klockslagen förmodligen ställts in medvetet.
I diskussionen lös min granne upp med idén att det kan bero på att de har klippt bort scener som de av någon anledning har bestämt sig för att inte ha med i filmen. Vid första tanken på det kändes det lite långsökt men när jag tänkte mer på det... Att medvetet placera ut två klockor som inte stämmer med varandra kan bara tyda på en av två saker - antingen vill de reta oss uppmärksamma med det eller så är någon en fullkomlig idiot.
Men om det ligger eftertanke bakom klockslagen i hur det var tänkt från början så är det inte otroligt att eftertanken tappas bort på vägen när de beslutar sig för att utelämna en scen. Genast känns det min goda granne se mer och mer realistiskt.



Jag gillar Einstein, så ni ska få några citat här som jag tycket om.

"Fantasi är viktigare än kunskap."

"Få är de som ser med sina egna ögon och känner med sina egna hjärtan"

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker."

"Det enda som stör min inlärning är min utbildning"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0