Kaos - Subjektivitet - Slump

Vad är kaos?
När jag spränger trekanten i ett parti biljard uppstår ett tillfälligt kaos. Men om jag hade full förståelse för kraften i min stöt, bollarnas fysiska förutsättningar och vinkeln jag stöter ifrån samt tillräcklig beräkningskapacitet i huvudet så skulle jag veta exakt hur de skulle se ut.
Då skulle jag inte se det som kaos. Kaos kan vara subjektivt.
Ditt kaos är inte mitt kaos. Finns konkret kaos? Äkta kaos?
Om man kan säga att kaos är en massa, samtidigt inträffande, slumpmässiga händelser så kan vi kanske lista ut det genom att definiera slumpen. Finns slumpen?

Slump, precis som kaos, är ofta subjektivt. Att jag bor i Uddevalla känns som en slump. Men det som lett mig hit är saker som påverkat mig. Men någonting har påverkat dessa saker. Påverkas allting på bestämda sätt? Newton och Einstein menade att allt som påverkar någonting gör det på ett bestämt sätt. En atom som träffar en atom påverkar den atomen endast på ett sätt. Och allting påverkar allting - på ett bestämt sätt. Big Bang hände på en enda enskild punkt. Där hade allting kontakt med allting och allting påverkade allting på ett bestämt sätt. En kedjereaktion av bestämd påverkan som idag påverkar mig på ett bestämt sätt - närmre bestämt att skriva detta inlägget. Den fria viljan försvinner - slump existerar inte.

Sedan kom kvantfysiken som påstår att slump finns, vi har fri vilja igen - kaos är återinfört.
Men kvantfysik går inte ihop med Einsteins teori. De försöker lösa detta med en ny teori - strängteori. Vissa menar att strängteori kan innefatta parallella universum.
Parallella universum menar att för varje möjlighet skapas att parallellt universum. Svänger jag höger i t-korsningen så skapas ett där jag svängde vänster. Det finns ett parallellt universum som ser precis likadant ut förutom att världens största stjärna har en atom mindre. Att jag upplever just detta universum är precis lika logiskt som att ett annat jag upplever just sitt universum.
Allt som kan hända händer.
Slumpen är borta igen.

...Men vad händer med kaos?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0