Lita på mig. Lita på mig. Lita på mig.

Ofta verkar folk ha en lite vriden och orealistisk bild att vad det innebär att lita på någon.
"Jag litar på dig till 100 procent med precis allting".
Så om jag börjar skjuta heroin, litar jag på att du håller käften om det eller litar jag på att du vill mitt bästa och ser till att jag får hjälp trots att jag inte vill det? Olika områden står i konflikt och därigenom kan man inte lita på någon på det sättet. Min personliga åskådning är inte lika varm, inte lika naiv. Jag dömer människor. Jag passar in ditt beteende i ett mönster och räknar på sannolikheten att du beter dig som du gör. Jag försöker se dig på riktigt och sedan litar jag på att du är du. Jag litar på att min värsta fiende ställer till med trubbel och jag litar på att vissa inte låter mig falla. Inte på grund av vad de sagt, utan på grund av hur jag känner dem. Vidare så är jag lyhörd för när någon försöker framställa sig. Behovet av att framställa sig skvallrar om att det som sägs inte stämmer och därigenom så är ett motvilligt löfte oftast mer värt än ett ivrigt.
Orsak leder till verkan. Känner jag till orsaken till löftet så kan jag räkna ut vad som komma skall.

Det finns en fabel som jag tycker mycket om.

"En skorpion vill korsa en flod så han vänder sig till paddan och säger 'Snälla, ta mig över'. Paddan svarar 'Nej, du kommer sticka ner mig med din gadd och jag vill leva'. Skorpionen är dock väldigt angelägen och lovar dyrt och heligt att i utbyte mot denna tjänsten skall han inte bringa paddan någonting ont. Paddan går med på det. Väl över på andra sidan sticker skorpionen paddan i ryggen. 'Varför?' kvider paddan varpå skorpionen svarar 'För att det är min natur'".

Se människor för deras sanna natur.

Kommentarer
Postat av: MissTwiggy

man kan inte riktig jämföra människor med djur, djur har inte de känslor som en människa har plus att alla människor är olika, man kan inte dra alla över en kant. men jag förstår va du menar.jag själv litar inte på någon, människor är lömska, precis som du förklarade med paddan o skorpionen, = man träffar någon som man trivs med , men när man minst anar det så sticker de in sin gift tagg..men det jag undrar fall du har svar på kan du lita på dig själv?

2011-01-18 @ 10:06:43
Postat av: Anonym

Djur kan vanligtvis inte prata heller. Men fabeln handlar inte om djur. Djuren är symboliska. Paddan går emot sina naturliga instinkter under löften att även skorpionen ska åsidosätta sin natur. För övrigt så handlar inlägget just om att INTE dra alla över en KAM, utan att istället se enskilda individer och beräkna allting utifrån det. Ifall jag kan lite på mig själv? Nej, jag kan inte lita på mig själv i varje situation. Jag försöker även att se min egen sanna natur. Men jag kanske kan lita på att jag inte medvetet sätter mig i dessa situationerna - lika väl som att jag får lita på att jag inte låter en skorpion chilla på min rygg. Man måste överlista sig själv. Eller jag i alla fall.

2011-01-19 @ 03:48:33
Postat av: MissTwiggy

jag fattar ditt koncept nu, brukar ifrågasätta saker som jag inte riktig håller med / eller förstår den andres inlägg riktigt, därför ifrågasätter jag,

inget illat menat.

2011-01-19 @ 12:15:18
Postat av: Anonym

Helt rätt att ifrågasätta saker tycker jag (=

2011-01-20 @ 14:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0