Omedelbar association

Ofta gör vi omedelbara associationer.
Säger du att du cyklade in i en stolpe så säger jag aj.
Logiskt.
Och förmodligen rätt. Maken säger "jag älskar dig", makans omedelbara association blir förmodligen hennes egen känsla för maken. "jag älskar dig också". Just den omedelbara associationen är så vanlig att den blivit någonting förväntat, underförstått, nästan kravmässigt.
Men är det rätt?
Ibland kanske en omedelbar association är fel.
Du kanske inte fick ont när du cyklade in i stolpen och frun kanske vill skilja sig. Och ibland kanske man vill säga vad man känner utan att få en omedelbar association tillbaka. Om jag har tjafsat med någon och ska försöka lösa det så finns en möjlighet att jag försöker förklara varför det inte kändes bra för mig. En vanlig omedelbar association från den andra är att gå in på sin sida av saken.
Det är, i mina ögon, mindre gynnsamt än att koncentrera sig på sidorna en åt gången... Men egentligen skriver jag bara någonting för att jag lovat mig själv att uppdatera dagligen haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0