Respekt !?

Diskussion med en kär vän.

Vi diskuterade huruvida man kan kräva sin love bird på att avsluta en community och hur viktig integriteten är och så vidare.
Till att börja med. Kan jag kräva min tjej på att avsluta sin helgon? Nej, givetvis inte. Varför skulle jag? Men kan jag kräva henne på att avsluta sin knullkontakt? Givetvis kan jag det.
Men så har vi vissa fenomen som nattstad. Denna community har en stark underton av att vara köttmarknad.
Kan jag kräva henne på att avsluta den? Tricky question egentligen. Att helt sonika kräva henne på att avsluta nattstad kan mycket väl betraktas som integritetskränkande och det är regelrätt respektlöst.
Men om vi kollar vidare på det - hur rättfärdigar hon att behålla den? De människor som hon faktiskt redan känner har förmodligen facebook och har de inte det så har de garanterat MSN eller andra former av cyberkommunikation. Har hon så stort behov av att möta främlingar på en community som stinker köttmarknad? Vad är sannolikheten för mentaliteten hos dessa främlingar? Jag litar på henne fullt ut och jag vet att hon aldrig skulle göra någonting med någon. Hon skulle aldrig ens ge respons på alla som raggar på henne. Men för den sakens skull betyder det inte att hon inte vill att de ska ragga på henne. Främlingar som inte raggar på henne i samma utsträckning går att finna på andra mötesplatser på internet så då är det väl rimligt att anta att det är just den formen av bemötande hon trots allt är ute efter när hon så desperat vill hänga på nattstad? Även om hon aldrig ens skulle ge dem respons - är det rättvist gentemot mig att inte bara frivilligt utan snarare ändamålsenligt utsätta sig för detta? Så jag är respektlös gentemot hennes integritet om jag kräver henne på att avsluta sitt konto... Men mot bakgrund av de argumenten jag just lade fram, var är då respekten gentemot mig?
Det enda rimliga sätt som detta kan gå till väga är att jag förklarar för henne att jag inte är bekväm med detta och sedan får hon själv, i hänsyn till mig, avsluta sitt konto. Ömsesidig respekt.
På detta sätt ser det ut som att inga krav har varit inblandade men är det inte egentligen så att vårat förhållande i sig ställer kraven oavsett hur mycket vi försöker linda in det, fördunkla det och dölja det? För en community är ju egentligen ganska värdelös att ha, den betyder inte så mycket i det verkliga livet och det är det verkliga livet ett förhållande går ut på. Kan hon inte göra en värdelös uppoffring för det verkliga livets skull så har vi sett ett steg av negativa tendenser som till slut kommer kulminera i att helvete bryter ut under plågsam insikt av att det vi har inte håller.
Respekten är i och för sig mer värd desto mer den ges på eget initiativ och det är väl egentligen enda anledningen för mig att inte ställa kravet utan omsvep.
Lustigt hur vi bedrar oss själva när vi döljer verkligheten likt att kapsla in kugghjulen så att vi egentligen inte ser mekaniken bakom. Vad är det som är så farligt med att se hur saker egentligen ligger till? Många människor föredrar att vara ovetandes om vad som egentligen pågår.

När vi ändå talar om communities så vill jag nämna att facebook är jävligt intressant.
På nattstad och dylika går man ut på nätet och addar främlingar - på facebook går man ut i verkligheten och träffar folk som man addar på facebook. Min kontaktlista på facebook är mycket mer verklig än den på en community och det är väl det som gör facebook så slagkraftigt. Därför kan facebook även sträcka sig utanför att definieras som värdelös till skillnad från diverse communities. Jag är inte anonym på facebook, jag kan inte bete mig hur jag vill. Jag beter mig verkligen som jag beter mig och mina interaktioner med andra speglar mitt verkliga beteende. Facebook är verklighet. Så om jag skulle vilja kräva min flickvän på att avsluta sin facebook...?
Ja, då jävlar har vi problem.



(Jag ska erkänna att det är längesedan som jag, i väsentlig mening, hade med Nattstad att göra så uttalanden är möjligtvis utdaterade. Exemplet gäller inte Nattstad specifikt utan communities med beskrivd karaktärstik)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0