I <3 RAP MUSIC

Hiphoprim (vokalrim) skiljer sig från vardagsrimmen. Det handlar nästan uteslutande om kort/lång vokal samt betoning. En fördel är om det inte är för markant skillnad på konsonanterna. Exempel på konsonanter som går bra och inte lika bra. Klabb och kladd kommer man lätt undan med medan skillnaden blir tydligare i klabb och klack. Däremot går tratt och track bättre än b-k. Man känner lite när man säger det. Hur som helst, till poängen. Rim som tolfte/stolpe eller tvålkoppar/målstolpar skulle man lätt komma undan med i en hiphoplåt. Det sista alternativet är till och med taget från en text från en av svensk hiphops större namn. Men det finns olika trick. Ett av dem kallas mosaikrim. Det går ut på att sätta ihop t.ex två ord för att rimma på ett. Skör kost/rörpost. Sedan kan man sätta ihop längre sekvenser.

Nedan följer ett exempel på mosaikrim. Även om det är en del vokalrim på slutet så blir stolpe-rimmet rent. Räknar du vokalrimmen så rimmar hela raden mot hela raden.


En Stolpe sitter i/
med noll periferi/

en STOL-PE si-tte-ri/
med NOLL PE-ri-fe-ri/

En Stolpe sitter i spåret mitt i banan/
med noll periferi går det inte bra va?/


Enda failet där är att "mitt i" och "inte" inte ens är ett vokalrim men uttala "mitt i" med två korta "i" och dämpad betoning på sista i't så märks det inte dels pga att när det är så mycket annat som stämmer så kommer hjärnan vilja följa mönstret och åhöraren själv uppfattar det som rim. En annan anledning är att "E" som kort och obetonad vokal (som i intE) är snarlikt ett kort och obetonat "I". "Mittih/inteh". Testar du säga bara dessa orden så är skillnaden uppenbar men det försvinner i mängden om du läser hela meningen och betonar saker rätt. Ytterligare saker man kommer undan med är extra stavelser mitt i rimmen. Hjärnans vilja att följa mönster kan ibland trolla bort enstaka stavelser i avancerade rimstrukturer.


En Stolpe sitter i hålet på måfå i spåret mitt i banan/
med noll periferi går det då så förståeligt inte bra va?/

Nedan följer samma text med överflödiga/borttrollade stavelser high-lightade.

En Stolpe sitter i hålet på må[FÅ I] spåret mitt i banan/
med noll periferi går det då så [FÖR]stå[E]ligt inte bra va?/


Alla brister ser ut såhär.

En Stolpe sitter i hålet på må[FÅ I] spår{ET} mitt {I} banan/
med noll periferi går det då så [FÖR]stå[E]{LIGT} int{E} bra va?/



Mycket handlar egentligen om stavelser och betoning men även tempo. Det är oftast inga problem med att speeda upp tempot över en dämpad, kort stavelse i skymundan för att skymma den ännu mer. Men det finns fler trick. Man kan dubbla stavelserim mitt i. Kolla här!


Lever UTAN besvär/
Regler skjuter ut all misär/
Seglarskutan stupar utan din själ/
Skeva sjuka luders trutar suger slut på kukar jag svär/



Ytterligare ett trick är att man kan fläta ihop rim, någonting som lättast går att göra mitt i rader. Det passar sig utmärkt för korta, snabba rim.


Det e så det e
Vi står å ser det/


Hjärnan kommer tolka E i slutet på första rimsektionen som början på andra samtidigt.

Det e så det e
(e) Vi står å ser det/

Organismen drar ett sådant rim.

Det blir THC
tills EKG
(G) går ner
(ner) på sne.



Detta är några tekniker och det finns fler. Jag fortsätter behandla ämnet en annan dag.

Allt detta började med att någon bad mig att rimma på stolpe tidigare idag och nu har det hållt mig vaken hehe.

Så var är min peace-out-switch?

Där.
PZ AUSCHWITZ !!
*klick*

...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0